Rengeteg fogyasztható zöldség és gyümölcs kerül a szemétbe csak azért, mert nem elég szabályos, vagy nem elég szép. Egy 2014-ben indult mozgalomnak köszönhetően ma már egyre többen kampányolnak a szépséghibás hozzávalókért, többek között Jamie Oliver is küzd a ronda zöldségekért.
Míg a kertekben egyáltalán nem számítanak ritkaságnak a kétlábú répák és a különféle “szabálytalan” alakú zöldségek és gyümölcsök, az üzletekben aligha találkozunk ilyen áruval. A szupermarketek sajnos nem veszik át a nem szabályos külsővel rendelkező terményeket, így ezek nagy része a szemétben végzi.
Forrás: Flickr.com - Prizmatic
A FAO (az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete) becslései szerint az emberi fogyasztásra termelt élelmiszerek csaknem harmada sosem kerül az asztalra. A fenntartható termelést és fogyasztást népszerűsítő Wrap adatai szerint pedig csak az Egyesült Királyságban évente 90 ezer tonna termék kerül a kukába. Ebből 20-40% azért, mert nem elég néz ki elég jól.
A méltatlanul mellőzött alapanyagok aztán 2014-ben reflektorfénybe kerültek egy francia áruházlánc, az Intermarché akciójának köszönhetően. Az üzletek olcsóbban kínálták a szépséghibás zöldségeket és gyümölcsöket. „Normális” és „ronda” narancsokból narancslevet facsartak, a vásárlóknak pedig bekötött szemmel kellett tippelniük, hogy szép, vagy szabálytalan gyümölcsből készültek az italok. Természetesen nem tudtak különbséget tenni, és a kampány eredményeként már az első 48 órában 1,2 tonna szabálytalan zöldséget és gyümölcsöt vittek haza.
Forrás: Flickr.com - Gunnar Grimnes
A csúnya alapanyagok népszerűsége töretlenül ívelt felfelé, fogyasztásuk a 2015-ös év egyik meghatározó trendje lett. Németországban három diák elindította az Ugly Fruits kampányt, az Egyesült Királyság vásárlóit pedig Jamie Oliver kezdte győzködni a felelős választás fontosságáról. A sztárséf elérte, hogy az ASDA áruházlánc megvásárolja a termelőktől és árulni kezdje a kevésbé vonzó külsejű terményeket, a szépséghibákat pedig a 30%-kal olcsóbb árral hidalják át.
A témával foglalkozó felmérésekből az is kiderült, hogy a vásárlók egyáltalán nem úgy állnak a kérdéshez, mint ahogy azt a szupermarketek feltételezik. Az ASDA-kampányhoz készült kutatás szerint a vevők 65 százaléka nyitott arra, hogy ilyen zöldségeket és gyümölcsöket vásároljon, ha a minőséggel egyébként nincs probléma.
A szépséghibával rendelkező termények árusítása ráadásul 2009 óta sokkal könnyebb az Európai Unióban. 2009. július 1-től megszűnt 26 zöldség- és gyümölcsféleségre vonatkozó, uniós minőségszabályozási és minőségellenőrzési előírás, amely száműzte a kereskedelemből a kevésbé szép hozzávalókat. Így az uborka, a hagyma, a póréhagyma, a répa, fejes káposzta, stb. esetében már nincsenek a méretre és az alakra vonatkozó elvárások.
Ugyanakkor meghatároztak egy 10 terményből ((az alma, paradicsom, körte, szőlő, stb.) álló csoportot, amelynél a sztenderdeknek nem megfelelő, zöldségeket és gyümölcsöket meg kell jelölni.
Mi szurkolunk a ronda hozzávalóknak, ha tehetitek, válasszátok ezeket, és csökkentsétek a pazarlást!
Forrás: www.telegraph.co.uk