A világ legnagyobb csokoládégyártói évek óta mondják, hamarosan hiánycikk lesz a csokoládé, a kakaó ára pedig 60 százalékkal nőtt az elmúlt években. De miről is van szó pontosan?
A kakaófa termésében található kakaóbab körülbelül 40 százaléka tartalmaz kakaóvajat, ebből készül a valódi csokoládé. Fermentálás, szárítás és pörkölés után a kakaóbabot masszává őrlik. Az értékes kakaóvajat leválasztják a csokoládékészítéshez, a maradék anyagból pedig kakaópor készül.
forrás: Flickr.com - Christofer Undisclosed
A valódi csokoládéhoz tehát kakaóvaj szükséges, ami a kakaóbab kisebbik hányada. A gond az, hogy a csokoládéfogyasztás folyamatosan nő, míg a termelés csökken. A földek kimerülnek, ráadásul egyre nehezebb embert találni az ültetvényekre, mert Afrikában, ahonnan a világ kakaóbab-termelésének kétharmada származik, szinte mindenki a városokban igyekszik megtalálni a boldogulását. Mindennek fényében nem nehéz elhinni, hogy az kakaóárak 2012 óta 60 százalékkal nőttek.
Háborúk és új piacok
De mi lesz, ha ez a tendencia tovább folytatódik? John Mason, a ghánai székhelyű Természetvédelmi Kutató Tanács szakemberének prognózisa szerint tizenöt év múlva olyan drága lesz a valódi csokoládé, mint a kaviár. Vajon egyet értenek ezzel a szakma hazai képviselői? És mi az, ami még árnyalhatja a képet?
„A legjobb minőségű kakaóbab az Egyenlítő környékén terem, például Elefántcsontparton és Ghánában" – mondta a 100 foknak Benei Lászlóné, a Benei és Társa Kft. cukrászüzem egyik tulajdonosa. "Ebben az övezetben rendszeresek a háborús konfliktusok, az árak egyrészt ezért emelkednek, másrészt a sokat emlegetett növekvő fogyasztás miatt. Ettől függetlenül az igazi gondot a csokoládé jövője szempontjából az jelentheti, ha a kínai piacon is népszerű lesz. Ha ez bekövetkezik, valóban luxuscikknek fog számítani, márpedig erre jó esély van, Kína ugyanis nyitott mindenre. Már régóta nem csak a saját gasztronómiai hagyományaik alapján étkeznek.”
Forrás: Flickr.com - Dobrin Isabela
A Washington Post szerint az átlagos európai csokoládéfogyasztáshoz képest a kínaiak csokoládéfogyasztása jelenleg öt százalék. Ez a szám várhatóan növekedni fog a jövőben. Benei Lászlóné szerint a piac többek között majd úgy reagál erre, hogy előáll egy új termékkel, egy új ízzel, amit megpróbál majd népszerűsíteni. Az azonban, hogy bármilyen „pótszernek” ugyanakkora legyen a sikere, mint a csokoládénak, szerinte több mint kétséges.