Rólunk Recept Húsmentes Hétfő Alap/anyag Alap/technika Szezon Interjú

Házilag füstölt halak, saját kezűleg bontott mangalica, frissen (na jó, aznap hajnalban) sült kenyerek... sorozatunk első részében összegyűjtöttünk néhány olyan termelőt, akiket jó szívvel ajánlunk, ha az északi parton jársz. És ha fontos, kitől és mit vásárolsz, amíg nyaralsz.

Búzalelke Pékesség

Kovács Bea a Liliomkert Piacon árulja aznap hajnalban sütött kenyereit, "pocakjait" (ciabatta) és más finomságait. Még sötét van, amikor felkel, mégis mindig mosolyog. Pékműhelye a Szent György-hegy lábánál, Kisapátiban található.

balaton piac liliomkert termelő termelői piac búzalelke kánya zoli malackrumpli dabosi kecskefarm susanne daucher papa aron gusztos sándor

Piacra fel - a Balatonnál is!

Egy balatoni nyaraláson hajlamos az ember egy kicsit elengedni magát, és nem figyelni arra, mit és mennyit eszik. Szerencsére egyre több olyan vendéglátóhely van a Balatonon, ahol nemcsak az infralámpával melegen tartott hekk, az olajban tocsogó növényi "sajttal" megszórt lángos és a mélyhűtött sült krumpli az alternatíva. Ha az úti cél a Balaton északi partja, mindenképp ejtsük útba valamelyik termelői piacot. Önmagában már a hangulat miatt megéri. És akkor még nem beszéltünk a kínálatról.

Liliomkert piac

Már legendának számít ez a Badacsonytól 7 km-re levő hely, a nyaralóknak amolyan kötelező vasárnap délelőtti program. Szinte minden kapható, a híres kecskesajtosok (Pettenkoffer Viki Bácshegyről, Kalláék Sümegprágáról, Tekeresvölgyi Manufaktúra, stb.) mellett házi szörpök, hidegen sajtolt olajok, zöldségek, gyümölcsök, kenyerek, lekvárok, és házi sütemények közül lehet válogatni.

Szinte minden családban akad valaki, aki szívesen kiszalad a piacra, akár hétköznap is. A baj csak az, hogy bár a hivatalos nyitvatartás sok helyen 18.00-ig szól, a legtöbb helyen 16-17 óra után már alig találni árust. Megörültünk hát mi is, amikor ősszel olvastuk, hogy megnyílik a Király utcában az első esti piac, még ha csak heti egyszeri alkalomra vonatkozott is az ajánlat. A hírek szerint a szervezők terve az volt, hogy egy termelői-bio-kézműves piac szülessen. 100 árust vártak, az élőzene is szóba került, a dolog tehát nagyon ígéretes volt.

Nyitás után mindenhol a következőket lehetett olvasni: 1. közvetlenül munkaidő után elég sokan vannak, vagyis kezd beindulni a dolog 2. inkább különlegességek és kézműves termékek kaphatók, a heti nagybevásárlást nem lehet innen megoldani 3. remek a hangulat, mindenki kedves mindenkivel.

Drukkoltunk hát, hogy a projekt hosszú távon bejöjjön.

(forrás: 100 fok)

Mi este 7-kor értünk oda. Közben mondjuk tettünk vagy három nagyobb kört, azzal ugyanis nem kalkuláltunk, hogy parkolóhelyet találni a Király utca környékén, nos az mission impossible. Viszonylag kevés vásárlót láttunk, úgy tűnt, azok, akik épp ott voltak, inkább amolyan látványosságnak fogták fel az egészet. Szó mi szó, a házi szőttesek kavalkádja, vagy az üvegből készített meseszép ékszerek vonzották a tekinteteket, csakúgy mint a mézes macaronok.

Ami egy hétköznapi vacsorához szükséges hozzávalókat illeti, ha házisajtot, füstölt húsárut vagy mézet keresünk, bizonyosan nem fogunk csalódni. Zöldséget-gyümölcsöt is lehet kapni, tény, hogy ezeket egy-egy helyen. Mivel összesen legfeljebb bő egy tucat árus volt az egész piacon.

Az árak teljesen elfogadhatóak voltak, mi a zöldség-gyümölcs árusnál négy nagy szem jonagold almát és egy kiló mandarint vettünk, amiért 550 forintot fizettünk. Közben ráadásul remekül elbeszélgettünk.

"Korábban többen voltunk, a sétányon végig ki voltak rakva a portékák, de mostanra lassan elfogytak az árusok" - magyarázza Irén, aki fiával volt kint a piacon. Bio termékekkel kereskedett a másik zöldséges, de arany árban adott mindent, nem nagyon fogyott. Nincs pénzük az embereknek a 400 forintos karalábéra, amikor azt eggyel odébb 140 forintért is be tudják szerezni. Amikor a piac megnyílt, rengetegen jöttek, fél 5-től 7-ig tartott a csúcsidő. Ma egész nap ilyen kevesen voltak. Reméljük, ahogy melegebb lesz, visszajönnek a látogatók is. Mi kitartóak vagyunk."

Tovább megyünk, a házi sajtból, joghurtból muszáj venni, itt semmi nem zsákbamacska, bármit meg lehet kóstolni, és jószóból, kedvességből sincs hiány.

Ha már velünk van egy "hároméves" is, muszáj megállnunk az ujjbáboknál. 70 éves készítőjük több, horgolt babát is árul, lelkesnek lelkes, érti is meg nem is, hogy miért vannak ilyen kevesen. "Bigyókra nem telik az embereknek - magyarázza, örülnek, ha másra igen. Ma valóban alig jöttek ki, pedig én itt vagyok dél óta, itt leszek jövő héten is. Hogy a hideg az oka? Én elég idős vagyok, máskor is volt január, de ennél többen voltak. Nem tudom. Talán a bedőlt forint tehet róla."

Búcsúzóul végignézünk még egyszer a piacon. Sietnünk kell, vásárfia ide-oda, a gyerek már nyűgös. Kintről még megüti a szemem a "home made chili products" tábla. Kár, hogy most nem tudjuk kifaggatni az árust, hogy miket is árul pontosan, nem baj, mi még biztosan visszajövünk.

Budapest Első Esti Piaca

Cím: VI. kerület Király u. 8-10.
(Central Passage)

Nyitvatartás: csütörtökönként 13-21

Maki főzött egy fantasztikus ebédet, közben pedig beszélgettünk egy jót. Bár nem hisz a tökéletes étrendben, elmesélte, miért ajánlja a flexitáriánus étkezést, miért imádja a magyar piacokat és azt is, hogy mi kell a jó ételekhez. Interjú, 2. rész.

Mit jelent a flexitáriánus étrend?

Maki Stevenson: Ez főleg vegetáriánus étrend, ami ugyan tartalmaz húst is néha, de nincs szigorú megkötés a hús fajtájára vonatkozóan. Könnyen fenntartható, mert nincsenek szigorú szabályok azzal kapcsolatban, hány százalékban kell húst enni.

Te is így étkezel?

Igen, de én ezt lazán kezelem. Lehet egy étkezésen belül is variálni az alapanyagokat. A mai ebéd például zöldségekből és gabonából állt, az állati fehérjét egy tojás, a rizsben levő apró haldarabok, a halleves és a tekercsben található nagyon kevés sertéshús jelentette. Ez abszolút megfelel a flexitáriánus étrendnek. Máskor reggelire és ebédre vegetáriánus ételeket készítek, vacsorára pedig halat. Az is előfordul, hogy hétfőtől péntekig vegetáriánus ételeket eszünk, a hétvégén pedig jöhet a hús. De ez mindig változik.

250 adag étel a rászorulókért

Maki is részt vett vasárnap a Szimpla Piac már hagyományosnak mondható jótékonysági ebédjének elkészítésében. Az akció eredménye: 250 adag étel, 166 ezer forint nyereség, amit a szervező, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület a rászorulók élelmezésére és a saját működésére fordít.

Maki az önkéntesek segítségével egy melengető, sűrű minestrone levest és egy rizses, füstölt kolbászos egytálételt (jambalayát) főzött. Nem csoda, hogy alig néhány adag étel maradt, ezeket a Budapest Bike Maffia két rászoruló családnak vitte el.

12345

100fok

A Makifood Főzőiskola és Maki Stevenson japán séf által mentorált 100fok gasztro blog szerzői gasztronómiai szakemberek, konyhaművészek, gasztro bloggerek, szerkesztők, újságírók, cukrászok és séfek. És most megmutatják, hogy főzni gyerekjáték!

Vacsorák és főzőkurzusok

Még több hír a facebookon!

Témáink

recept (210),vega (121),vegetáriánus (66),Húsmentes Hétfő (65),vegán (61),nyár (52),desszert (49),szezon (49),tél (45),ősz (40),alapanyag (40),leves (40),saláta (39),alapok (38),alaptechnika (35),vacsora (34),sütemény (33),ebéd (33),tavasz (30),Maki Stevenson (30),nemzeti konyha (29),gyors (26),Nagy Zita (25),karácsony (25),zöldség (24),szezonális (24),gluténmentes (24),makifood főzőiskola (23),kezdő (22),tészta (22),makifood (21),reggeli (21),piac (21),Kósa Gabriella (21),sütés (20),egytálétel (20),köret (19),paradicsom (19),zizi kalandjai (19),édesség (18),előétel (18),dió (18),ünnep (18),olasz (18),sütőtök (18),laktózmentes (17),Herczeg Gabriella (17),padlizsán (17),eper (17),krémleves (17),csirke (16),hal (15),Bede Anna (15),Selectfood (15),befőzés (14),menü (13),Szabó Noémi (13),Túry Amália (13),cékla (12),program (12),rizs (12),tojás (12),interjú (12),cukrász ABC (12),húsvét (12),chutney (11),gyümölcs (11),mindenmentes (11),kenyér (11),Ludvig Nicolette (11),kánikula (11),lazac (10),húsmentes (10),Húsmentes Hétfői Vacsoraklub (10),cukkini (10),spenót (10),olasz konyha (10),Riedl Annamária (9),Farkas Viktória (9),torta (9),Mentes étkezés (9),paprika (9),vadnövénykonyha (9),lekvár (9),uzsonna (9),vadnövény (9),fasírt (9),Terei-Vígh Krisztina (9),maki stevenson (9),pite (8),cukormentes (8),grúz (8),téli vitaminforrás (8),chili (8),halétel (8),borsó (8),tippek (8),főzés (8),melegítő étel (8),vegan (8),főétel (8),alap (8),húsmentes hétfő (8),zöldborsó (8),répa (8),lepény (8),kókusztej (7),colors in the kitchen (7),szósz (7),Andrási Nóra (7),colorsinthekitchen (7),Zöld Múzsa (7),sajt (7),Vida Kata (7),kezdőkészlet (7),medvehagyma (7),gyógynövény (7),spárga (7),szendvics (7),fagyi (7),allergénmentes (7),márk szonja (7),fagylalt (7),cukrászat (7),joghurt (7),bab (7),tortilla (7),köles (7),csili (7),bevásárlás (7),csokoládé (7),kecskesajt (7),füge (7),augusztus (7),kalács (7)