Rólunk Recept Húsmentes Hétfő Alap/anyag Alap/technika Szezon Interjú

Az édeskömény mostoha sorsú, fura egzotikus zöldségként néz ránk a piacok és szupermarketek polcairól ilyenkor ősszel és télen. Ritkán látott, kevéssé ismert zellerrokon, pedig nálunk is megterem. Ezért most bemutatjuk nektek, ki is ő, illetve hogy hány féle izgalmas konyhai felhasználása létezik.

Az édeskömény a zellerfélék családjába tartozik, rokonai például a kapor, a koriander és a petrezselyem. Melegigényes növény, ezért elsősorban a mediterrán térségeket tekinthetjük hazájának. Tengerparti nyaralások alkalmával vadon növő fajtáival is találkozhattunk már, ezek nem növesztenek gumót és megszólalásig hasonlítanak a kaporra, ám ánizsos illatuk alapján azonnal érezhető a különbség.

Régóta használt fűszer- és gyógynövény is. Magyarországon elsősorban görcsoldó, emésztést segítő  magját ismerjük. Érdemes azonban megismerkedni a szép formájú, ízletes, sokféleképpen felhasználható gumóval is, üdítő változatosságot vihetünk vele az őszi-téli konyhánkba. Tápanyag tartalma ugyan nem túl magas, viszont C vitaminban, ásványi sókban és értékes olajokban gazdag. Piacokon és szupermarketekben is hozzájuthatunk ősztől kora tavaszig. A szegényesebb téli zöldségkínálatban izgalmas alapanyagként kerülhet a tányérunkra.

Őszi alapanyagokról (receptekkel) itt írtunk többet (pl: sütőtök, dió, gesztenye, füge, stb.)

Vásárlás, felhasználás

Minél világosabb színű, ép külsejű, kisebb gumókat válasszunk, amiknek a gumó végén elágazó szárai és apró levélkéi friss zöld színűek. Az egész gumó 3-4 napig hűvös helyen eltartható, utána elkezd sárgulni és fokozatosan veszít aromájából.

Előkészítéskor a gumó alját és tetejét le kell vágni és a külső burkot lefejteni. Ezután félbe vágni, majd a további felhasználásnak megfelelően szeletelni, kockákra vágni. A gumó közepén egy kis torzsa található, ha ennek egy részét meghagyjuk, akkor a szeletelés során egyben maradnak a rétegek, sütéskor, pároláskor ezzel is lehet játszani. A gumó felső részéből kiinduló szár-részek és a kapor-szerű levelek is felhasználhatók, ezekkel a kész ételeket díszíthetjük, ízesíthetjük.

Hogyan/mivel készítsük el?

Nyersen fogyasztva élvezhetjük leginkább ropogós állagát és friss, ánizsos aromáját. Vékony szeletekre vágva remek salátákat készíthetünk belőle. Vegyíthetjük például avokádóval, lilahagymával, rukkolával, filézett naranccsal. Olívaolajos, citromos-narancsos öntettel meglocsolva friss, üdítő köret halakhoz, sült húsokhoz, csirkéhez.

Lassan sütve, vagy párolva kellemesen édeskés ízű lesz. Sütőben együtt süthetjük más zöldségekkel  kevés olívaolajban megforgatva, akár csirkével, hallal. Vajban, vagy olívaolajban hagymával együtt párolva kitűnő köret egy szelet frissen sült halhoz, de készíthetünk belőle finom krémlevest, vagy pikáns tésztaételt is.

Az alábbiakban egy finom szendvics formájában mutatjuk be nektek.

Szendvics édesköménnyel, kecskesajttal

Hozzávalók (kb. 2 főre):
friss bagett, vagy kenyér szeletek
1 gerezd fokhagyma
egy kisebb édeskömény gumó
1 evőkanál édeskömény mag
2 evőkanál olívaolaj
fél fej lilahagyma
só, frissen őrölt bors
10 dkg kecskesajt
cayenne bors

Az édeskömény két végét levágjuk, esetleg sérült külső burkát leszedjük. Félbe vágjuk, vékonyan felszeleteljük, majd kockákra vágjuk. A lilahagymát is felkockázzuk. Egy serpenyőt közepes tűzön felhevítünk, beletesszük az édeskömény magokat, néhány percig pirítjuk, amíg illatozni nem kezd. Tányérra szedjük. Ugyanebben a serpenyőben felmelegítjük az olívaolajat, hozzáadjuk az felkockázott édesköményt és hagymát. Időnként megkeverve 10 percig pároljuk, amíg megpuhul. Sózzuk, borsozzuk, majd belekeverjük a megpirított édeskömény magokat is.

Közben panini-sütőben, vagy kenyérpirítóban megpirítjuk a bagett-szeleteket. Egyik felét bedörzsöljük a félbe vágott fokhagyma gerezddel. Minden szeletre 2-3 evőkanál fűszeres édesköményt simítunk, kecskesajt szeletekkel beborítjuk. Sütőben, vagy grillezőbe tesszü a szendvicseket, 3-4 percig sütjük, amíg a sajt megolvad a tetején. Végül néhány csepp olívaolajjal, csipet cayenne borssal és az édeskömény zöld részével díszítjük. Melegen fogyasztjuk - például ilyen salátával.

Következő cikkünkben egy grillezett édeskömény saláta receptjét hozzuk el nektek.
Addig is böngésszetek saláta receptjeink között.

A cikket Kósa Gabriella, a Rakottkert blog szerzője írta.

A 100fok szakmai mentora a Makifood Főzőiskola
Kurzusjelentkezés és információ itt.

Hozzászólásaitokat a 100fok facebook oldalán várjuk.

100fok

blogavatar

A Makifood Főzőiskola és Maki Stevenson japán séf által mentorált 100fok gasztro blog szerzői gasztronómiai szakemberek, konyhaművészek, gasztro bloggerek, szerkesztők, újságírók, cukrászok és séfek. És most megmutatják, hogy főzni gyerekjáték!

Vacsorák és főzőkurzusok

Még több hír a facebookon!

Témáink

recept (210),vega (121),vegetáriánus (66),Húsmentes Hétfő (65),vegán (61),nyár (52),desszert (49),szezon (49),tél (45),ősz (40),alapanyag (40),leves (40),saláta (39),alapok (38),alaptechnika (35),vacsora (34),sütemény (33),ebéd (33),tavasz (30),Maki Stevenson (30),nemzeti konyha (29),gyors (26),Nagy Zita (25),karácsony (25),zöldség (24),szezonális (24),gluténmentes (24),makifood főzőiskola (23),kezdő (22),tészta (22),makifood (21),reggeli (21),piac (21),Kósa Gabriella (21),sütés (20),egytálétel (20),köret (19),paradicsom (19),zizi kalandjai (19),édesség (18),előétel (18),dió (18),ünnep (18),olasz (18),sütőtök (18),laktózmentes (17),Herczeg Gabriella (17),padlizsán (17),eper (17),krémleves (17),csirke (16),hal (15),Bede Anna (15),Selectfood (15),befőzés (14),menü (13),Szabó Noémi (13),Túry Amália (13),cékla (12),program (12),rizs (12),tojás (12),interjú (12),cukrász ABC (12),húsvét (12),chutney (11),gyümölcs (11),mindenmentes (11),kenyér (11),Ludvig Nicolette (11),kánikula (11),lazac (10),húsmentes (10),Húsmentes Hétfői Vacsoraklub (10),cukkini (10),spenót (10),olasz konyha (10),Riedl Annamária (9),Farkas Viktória (9),torta (9),Mentes étkezés (9),paprika (9),vadnövénykonyha (9),lekvár (9),uzsonna (9),vadnövény (9),fasírt (9),Terei-Vígh Krisztina (9),maki stevenson (9),pite (8),cukormentes (8),grúz (8),téli vitaminforrás (8),chili (8),halétel (8),borsó (8),tippek (8),főzés (8),melegítő étel (8),vegan (8),főétel (8),alap (8),húsmentes hétfő (8),zöldborsó (8),répa (8),lepény (8),kókusztej (7),colors in the kitchen (7),szósz (7),Andrási Nóra (7),colorsinthekitchen (7),Zöld Múzsa (7),sajt (7),Vida Kata (7),kezdőkészlet (7),medvehagyma (7),gyógynövény (7),spárga (7),szendvics (7),fagyi (7),allergénmentes (7),márk szonja (7),fagylalt (7),cukrászat (7),joghurt (7),bab (7),tortilla (7),köles (7),csili (7),bevásárlás (7),csokoládé (7),kecskesajt (7),füge (7),augusztus (7),kalács (7)

Reblog