Rólunk Recept Húsmentes Hétfő Alap/anyag Alap/technika Szezon Interjú

Téli szuperkaják 3. - Csicsóka

Indulhat a visszaszámlálás tavaszig, de ezt a pár hideg hetet még valahogy ki kell húzni, és ez az az időszak, amikor a szervezetünknek a leginkább szüksége van vitaminokra. A táplálkozás ilyenkor különösen nagy hatással van a hangulatunkra és a teljesítményünkre, ezért érdemes jobban megismerni azokat a szezonális, helyi alapanyagokat, amelyek segítenek felturbózni a szervezetünket.

Sorozatunk következő szereplője a csicsóka, vagy jeruzsálemi articsóka.  Rendszertanilag a napraforgókkal van rokonságban, mégis a burgonyához hasonlít ízét és formáját tekintve. Észak-Amerikából került Európába, Magyarországon a 17. században terjedt el. Igénytelensége miatt a „szegények eledelének”, illetve volt olyan is, hogy fogyasztásra alkalmatlannak tartották, az utóbbi évtizedekben aztán ismét felfedezték az egészséges, helyi és szezonális hozzávalókat előnyben részesítő táplálkozás hívei.

csicsóka tél vitaminforrás egészséges étel tippek saláta köret

Fotó: Flickr.com - Yutaka Seki

 

Leginkább piacokon tudjuk beszerezni, próbáljunk a foltmentes, kevésbé göcsörtös darabokra vadászni. Mielőtt felhasználjuk, mossuk meg vízben, és alaposan tisztítsuk meg kefével, vagy hámozzuk meg. Nem minden esetben szükséges eltávolítani a héját.

A nassolás ellenszere

A csicsóka rosttartalma kb. ötször nagyobb, mint a burgonyáé, laktató, és csökkenti az édesség utáni vágyat is. Gumóinak 15-20 százaléka inulin nevű anyagot tartalmaz, ami nem emeli meg a vércukorszintet, de édes íze csökkenti a nassolás utáni vágyat(nem azonos az inulinnal). Ásványi anyag- és vitamintartalma is jelentős, sok kalciumot, káliumot, magnéziumot, foszfort és cinket tartalmaz, és  a B1-, B2-, C-vitaminban is gazdag.

A bélflórára is jó hatással van, májvédő hatása is ismert, levének fogyasztása pedig segíthet a vérnyomás emelkedésének elkerülésében. Hogy valami rosszat is mondjunk róla: puffadást okozhat, így nem érdemes nagy adagokkal kezdeni a csicsókával való ismerkedést.

Krumpli helyett és nyersen is

Akárcsak a burgonyából, készíthetünk belőle krémlevest, főzeléket, csipszet, a salátákat nyersen is feldobja dióhoz hasonlító ízének köszönhetően. A főzéssel óvatosan, hamar szétesik.

Maki Stevenson, a Makifood főzőiskola alapító-séfkének tippjei:

krumplipüréhez – jól kiegészíti a halas fogásokat.

salátába - meghámozva, vékonyra szelve nyersen is fogyaszthatjuk. Magolajokkal (mogyoró, dió), vagy pirított szezámolajjal különleges, nagyon tápláló saláta készülhet belőle.

savanyítva - meghámozva, szeletekre vágva, ecettel és egy kis édesítőszerrel 20-30 percig állni hagyjuk

füstölt húsokkal - a csicsóka nagyon jól működik együtt szalonnával, pancettával, füstölt kacsával. Maki szerint érdemes a drágább, jobb minőségű, tartósítószermentes húsokból venni inkább kisebb mennyiséget.

sütve - süssük meg a héjában, tisztítsuk le egy kefével, locsoljuk meg olívaolajjal, ízesítsük tengeri sóval, fekete borssal és egy kevés friss kakukkfűvel. Süssük puhára – az egész család imádni fogja, jobban, mint a sült krumplit!

További téli vitaminforrások:

Fodros kel

Jégcsapretek

Gyökérzöldségek (sárgarépa, zeller, petrezselyemgyökér)

Káposzta (savanyú, kel-, lila- és fejes)

Diófélék

Cékla

100fok

blogavatar

A Makifood Főzőiskola és Maki Stevenson japán séf által mentorált 100fok gasztro blog szerzői gasztronómiai szakemberek, konyhaművészek, gasztro bloggerek, szerkesztők, újságírók, cukrászok és séfek. És most megmutatják, hogy főzni gyerekjáték!

Vacsorák és főzőkurzusok

Még több hír a facebookon!

Témáink

recept (210),vega (121),vegetáriánus (66),Húsmentes Hétfő (65),vegán (61),nyár (52),desszert (49),szezon (49),tél (45),ősz (40),alapanyag (40),leves (40),saláta (39),alapok (38),alaptechnika (35),vacsora (34),sütemény (33),ebéd (33),tavasz (30),Maki Stevenson (30),nemzeti konyha (29),gyors (26),Nagy Zita (25),karácsony (25),zöldség (24),szezonális (24),gluténmentes (24),makifood főzőiskola (23),kezdő (22),tészta (22),makifood (21),reggeli (21),piac (21),Kósa Gabriella (21),sütés (20),egytálétel (20),köret (19),paradicsom (19),zizi kalandjai (19),édesség (18),előétel (18),dió (18),ünnep (18),olasz (18),sütőtök (18),laktózmentes (17),Herczeg Gabriella (17),padlizsán (17),eper (17),krémleves (17),csirke (16),hal (15),Bede Anna (15),Selectfood (15),befőzés (14),menü (13),Szabó Noémi (13),Túry Amália (13),cékla (12),program (12),rizs (12),tojás (12),interjú (12),cukrász ABC (12),húsvét (12),chutney (11),gyümölcs (11),mindenmentes (11),kenyér (11),Ludvig Nicolette (11),kánikula (11),lazac (10),húsmentes (10),Húsmentes Hétfői Vacsoraklub (10),cukkini (10),spenót (10),olasz konyha (10),Riedl Annamária (9),Farkas Viktória (9),torta (9),Mentes étkezés (9),paprika (9),vadnövénykonyha (9),lekvár (9),uzsonna (9),vadnövény (9),fasírt (9),Terei-Vígh Krisztina (9),maki stevenson (9),pite (8),cukormentes (8),grúz (8),téli vitaminforrás (8),chili (8),halétel (8),borsó (8),tippek (8),főzés (8),melegítő étel (8),vegan (8),főétel (8),alap (8),húsmentes hétfő (8),zöldborsó (8),répa (8),lepény (8),kókusztej (7),colors in the kitchen (7),szósz (7),Andrási Nóra (7),colorsinthekitchen (7),Zöld Múzsa (7),sajt (7),Vida Kata (7),kezdőkészlet (7),medvehagyma (7),gyógynövény (7),spárga (7),szendvics (7),fagyi (7),allergénmentes (7),márk szonja (7),fagylalt (7),cukrászat (7),joghurt (7),bab (7),tortilla (7),köles (7),csili (7),bevásárlás (7),csokoládé (7),kecskesajt (7),füge (7),augusztus (7),kalács (7)

Reblog